מדע זה דבר מורכב. כל כך הרבה תחומים, כל כך הרבה חוקרים וחוקרות, תיאוריות, ניסויים, הוכחות, יישומים, מאמרים, סתירות ועוד ועוד. תחום ההתמחות של כל אחד ואחת הוא עולם ומלואו. לוקח שנים להתמחות בתחום מסויים, כל כך הרבה ידע מצטבר ולהסביר את הכל פשוט אי אפשר. אז לפעמים מנסים. אבל לא תמיד מצליחים.
זה נכון במיוחד כאשר קהל המאזינים מורכב מאנשים מחוץ לתחום המומחיות המדעית, כמו משקיעים פוטנציאליים ותורמים, עיתונאים, גורמים ממשלתיים ובמיוחד הציבור הרחב.
למדענים ולמדעניות יש צורך לרכוש מיומנויות של תקשורת אפקטיבית, קודם כל עבור עצמם ועבור הקריירה המדעית שלהם. ארגז הכלים של מיומנויות בתקשורת המדע הוא אמצעי בעל עוצמה שיעזור לכם לחבר את הצד השני אליכם ולהיות קשוב- בין אם מדובר בקהל מדעי או לא מדעי.
למה צריך להיות לי אכפת?
אם המסר שלך לא מובן…
- הקהל שלך יאבד עניין ויפסיק להקשיב לך
- ההשפעה של המחקר שלך קטנה
- קל יותר למשקיעים לומר לך ‘לא’
למה קשה להסביר מדע?
- בעולם המדעי, בכל התחומים, יש נוכחות של שפה מקצועית, מושגים טכניים וראשי תיבות ייחודיים אשר נוגעים רק למי שעושה בהם שימוש
- במחקר, פרטים הינם מאוד חשובים, אבל אנשים מחוץ לתחום לא באמת צריכים לדעת אותם
- במדע, לדיוק יש חשיבות וצורך גבוהים- אבל מחוץ למעבדה, הדיוק בא על חשבון השפעה
איך אוכל ללמוד מיומנויות בתקשורת המדע?
תקשורת המדע הינו תחום רחב אשר משלב מגוון שיטות ועקרונות להסברת מסרים מורכבים בתחומי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה (STEM) לאוכלוסיות אשר אינן מכירות את התחומים הנ”ל.
חלק מהשיטות והעקרונות הם: להכיר את הקהל שלך מראש, שימוש בטרמינולוגיה מותאמת, הימנעות מפרגידמות, גישור על פערי ידע, זיקוק המסר, אמנות הסיפור, שימוש באנלוגיות, אסטרטגיות בעמידה מול קהל, שימוש במדיה ויזואלית ועוד.
בסדנאות תקשורת המדע ובאימון אחד על אחד, תוכלו לרכוש את המיומנויות הנדרשות כדי להציג יותר טוב באופן המותאם לכל קהל- הציבור הרחב, קהילות שונות, מקבלי החלטות, משקיעים, חוקרים מתחומים אחרים ועוד.