סיפורי הצלחה

אפרת רזניק, סטודנטית לדוקטורט במחלקה לביולוגיה מבנית וכימית, מכון ויצמן למדע

“תמיד הרגשתי שקשה לי להסביר לאנשים שאינם מהתחום שלי על המחקר שלי ומדוע הוא חשוב ומעניין. באימון האישי בתקשורת המדע עם מיטל הופתעתי לגלות עד כמה אני משתמשת במושגי ז’רגון בהסברים שלי מבלי לשים לב לכך בכלל- מה שתרם עד כה לקושי בהבנה של הצד השני. תוך כדי האימון למדתי להסביר בקלות את המחקר שלי לקהלים שונים בהתאם לסיטואציה, כמות הזמן העומדת לרשותי ותחומי העניין והידע של מי שעומד מולי. עוד יותר מכך, זה אפילו גרם לי לרצות לעשות זאת הרבה יותר.

אני מרגישה שהאימון עזר לי באופן שלא יכולתי לדמיין לפני. אין ספק שכשנמצאים תקופה ארוכה בסביבה שחולקת איתך תחומי דעת דומים וז’רגון משותף, קל מאוד לשכוח לשים לב לצורה שבה אתה מדבר מחוץ לסביבה הנוחה שלך.

מה שבטוח- יצאתי מאזור הנוחות שלי!”


דניאל וואניאק, סטודנט לדוקטורט במחלקה למדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות, האוניברסיטה העברית
(תואר ראשון ושני בהנדסת חומרים מאימפריאל קולג’ לונדון, בריטניה)

“כשאני מסביר על המחקר שלי לאחרים, אני מרגיש שאני מאבד את תשומת הלב שלהם די מהר. המצב הזה גורם לי להרבה תסכול כי לי תמיד נראה שמה שאני עושה הוא מאוד פשוט וקל להבנה. גם הייתי בטוח שבגלל ניסיון העבר שלי בתקשורת המדע מהתקופה שלמדתי לתואר ראשון ושני בבריטניה, שם הנושא מאוד מפותח, שיש לי כבר מספיק כלים ומיומנויות בתחום. אבל למעשה, רק כאשר לקחתי חלק בסדנה של מיטל הצלחתי משבוע לשבוע למדוד ולהפנים את השינויים, ההתקדמות והשיפורים שחלו ביכולות התקשורת שלי ושל חבריי.

מעבר לזאת, מיטל עודדה אותנו לתת אחד לשני פידבקים וביקורת בונה, אלמנט חשוב בפני עצמו בעולם המחקרי, שגרם לתהליך להרגיש יותר נעים ונוח (לעומת מצב שבו סטודנט מקבל ביקורת רק ממי שמדריך אותו).

אין לי ספק שההשפעה של הסדנה הזו תלווה אותי רבות במהלך הקריירה כאשר אידרש לדבר על המחקר שלי בפני פורומים שונים.”


תום מנוביץ’, סטודנט לדוקטורט במחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות, מכון ויצמן למדע

“מאוד חשוב לי שהאנשים הקרובים אלי, כמו בני משפחה וחברים, יהיו מעורבים בחוויה ובהישגים היום יומיים שלי במעבדה. אבל כשאני מנסה להסביר להם על המחקר שלי במכניקת קוונטים אני תמיד מרגיש שקשה לי מאוד לגשר על הפער בין הידע הטכני הנדרש לבין הידע של שומע טיפוסי. לשמחתי הרבה, במהלך האימון האישי המצוין שקיבלתי ממיטל הצלחתי לדלל את השימוש המוגבר שלי בז’רגון ומושגים טכניים ולייצר אוסף של אנלוגיות וצורות הסבר שמצליחות להעביר את משמעות המחקר לשומע נטול רקע מקצועי.

בעיניי, יש ערך חברתי חשוב מאוד בהעברה של ידע מדעי מקהילת החוקרים לקהל הרחב. אני שמח לדווח שמאז האימון אני מרצה הרבה יותר מול קהלים לא מדעיים מאשר בעבר ובני המשפחה והחברים סוף סוף מבינים מה אני עושה.”


רפאל שטרן, סטודנט לדוקטורט במחלקה למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת, מכון ויצמן למדע

“במחקר, הנטייה היא להתרכז במה שאתה חוקר באופן מאוד ממוקד ופחות בפרספקטיבה רחבה יותר של “איך מה שאני חוקר עשוי להשפיע על החברה?” כשאני מדבר על המחקר שלי, אני מבין שמה שנראה לי חשוב, פחות מדבר אל האנשים שלא לוקחים חלק במחקר שלי. באימון עם מיטל הצלחתי לבנות מסרים שמדברים אל קהלים שונים ובתוך מסגרת זמן שגורמת לקהל לקלוט את המסרים ביעילות ובצורה זכירה.

תוך כדי האימון הבנתי גם עד כמה הסיפור האישי שלי משמעותי בתהליך המדעי שלי וכמה חשוב לחלוק אותו עם אחרים. ההבנה הזו גרמה לי להכיר ולהבין את המניעים שלי יותר טוב כשאני ניגש למחקר שלי.

בעברי למדתי תיאטרון אבל התהליך של האימון גרם לי להתחבר למדע שלי מזוויות אחרות שלא הכרתי קודם ואני מרגיש שיחד עם מיטל הצלחתי להגיע להישגים שלא הייתי יכול להגיע אליהם לבד.

שנת הקורונה רק הדגישה לנו שההגעה למסקנות מדעיות היא רק ההתחלה של תהליך ארוך מאוד שבסופו של דבר ישפיע על החברה האנושית. חשוב שנביא את המסר שלנו לקהל הרחב לפני שדיסאינפורמציה ומיסאינפורמציה ישלטו בתקשורת; אם אין לנו כלים להפיץ את הידע שאנחנו מייצרים, הציבור ואנחנו הופכים תלויים בכלי תקשורת שאינם תמיד מספיק מהימנים, ישרים, וחפים מאינטרסים.”


שי שמש, סטודנט לדוקטורט במכון לביוכימיה,  מדעי המזון ותזונה, האוניברסיטה העברית

“למרות הניסיון המשמעותי שלי בהנגשת המחקר שלי בפני קהלים שונים, כחלק מלימודי הדוקטורט שלי,  לקחתי חלק בסדנת תקשורת המדע של מיטל. מיטל מפרקת את תקשורת המדע צעד אחר צעד לסט מיומנויות שנעות בין כלים הדרושים להרצאה מעניינת של תוצרי מחקר והתאמתה לקהלים שונים לאיך הדובר צריך לעמוד מול קהל ואיך הידיים שלו אמורות להיות מונחות או לזוז. למיטל יש המון סבלנות, ניסיון וכלים רבים נוספים לחיזוק הדוברים. כל זאת נעשה ברוח נעימה עם הרבה הומור, תרגילים מאתגרים וחשיבה ביקורתית ופידבקים.”


עמיחי בייכמן קס, סטודנט לתואר שני במחלקה למיקרוביולוגיה ומחלות צמחים, האוניברסיטה העברי

“כסטודנט שצריך לעיתים להסביר את המחקר שלו לאחרים אני לא תמיד מודע לפערי הידע שקיימים ביני לבין קהלים שונים שאיתם אני מדבר. מעבר לכך, כאשר אני מציג בפורומים שונים, אני מרגיש ששפת הגוף שלי לא תמיד מעבירה את המסר שאני רוצה להעביר לקהל.

בסדנת תקשורת המדע של מיטל סלמור הופתעתי מהצדדים המעשיים והתרגולים שמצד אחד שינו את דרך ההגשה שלי בהרצאה ושיפרו את הביטחון שלי מול קהל ומצד שני גרמו לי להבין איך לבנות את המסר לקהלים מגוונים בצורה יעילה. עכשיו אני מרגיש שיש לי יותר כלים שאוכל לעבוד איתם בכדי להמשיך ולשפר את יכולות התקשורת שלי.”